loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 272
11 زمان : 1399:2

حقوق خانواده يكي از مباحث مهم در قانون است. در اين مطلب با اشاره به اين مبحث قصد داريم بخشي از شرايط آن را براي شما توضيح دهيم. در اين زمينه ضمن مشاوره با وكيل دادگستري و اجازه پدر در ازدواج دختر، اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

اجازه پدر در ازدواج دختر

وكيل خانواده و توضيح اجازه پدر در ازدواج دختر

حقوق مدني به بيان تمامي مسائل اشخاص از تولد تا مرگ پرداخته است. بخشي از اين حقوق به مسائل مربوط به خانواده و تكاليف آن‌ها مي‌پردازد. از جمله مسائل مطرح شده در حقوق خانواده، ازدواج و شرايط قانوني آن است. در اين مطلب قصد داريم بخشي از حقوق مربوط به ازدواج دختر را مورد توجه قرار دهيم. در واقع همان طور كه بسياري از ما مي‌دانيم، ازدواج دختر طبق قانون ايران بايد بر اساس اجازه پدر صورت بگيرد اما در مواقعي اين شرط، با اجازه قانون تحت تاثير قرار مي‌گيرد و تغيير ماهيت مي‌دهد. ما نيز ضمن اشاره به اين موضوع قصد داريم شرايط آن با نكات وكيل خانواده و توضيح اجازه پدر در ازدواج دختر بررسي كنيم.

ازدواج دختر در قانون مدني

قوانين و مقررات مربوط به ازدواج، در قانون مدني ذكر شده است. يكي از مباحث مطرح شده در اين قانون، لزوم اجازه پدر براي ازدواج دختر باكره است. به گفته وكيل دادگستري، قانون مدني در اين باره مقرر مي‌دارد:

«نكاح دختر باكره، اگرچه به سن بلوغ رسيده باشد، موقوف به اجازه‌ پدر يا جد پدري او است و هر گاه پدر يا جد پدري بدون علت موجه از دادن اجازه مضايقه كند، اجازه‌ او ساقط شده و در اين صورت دختر مي‌تواند با معرفي كامل مردي كه مي‌خواهد با او ازدواج كند و شرايط نكاح و مهري كه بين آنها قرار داده شده، پس از اخذ اجازه از دادگاه مدني خاص به دفتر ازدواج مراجعه و نسبت به ثبت ازدواج اقدام كند»

اذن پدر در ازدواج دختر و شرايط آن

به گفته وكيل پايه يك خانواده، شرايط اجازه پدر براي ازدواج دختر در برخي موارد دچار استثناء مي‌شود. بر اين اساس اگر دختر بخواهد با مردي مورد نظر خود ازدواج نمايد و پدر بدون دليل منطقي از ازدواج او جلوگيري نمايد، وي مي‌تواند، اجازه ازدواج خود را از دادگاه اخذ نموده و خطبه عقد عقد وي جاري شود.

يكي ديگر از استثنائات در اين زمينه، ازدواج دوم دختر است. با اين وصف كه شرط صحت در ازدواج دختر رضايت پدر و جد پدري است و اين شرط زماني قابليت اجرا دارد كه طبق قانون، دختر دوشيزه باشد و در صورتي كه يك بار ازدواج نموده باشد، اين وصف از بين مي‌رود، در نتيجه وي نيازي به اجازه پدر نداشته و مي‌تواند مستقلا ازدواج نمايد.

اجازه پدر در ازدواج

اجازه پدر در ازدواج

استثناء در ازدواج دوم

موردي كه بايد به عنوان يكي از موارد استثناء در از بين رفتن اذن پدر نسبت به ازدواج دوم دختر در نظر گرفته باشد، عقد نكاحي است كه در آن رابطه‌ زناشويي ميان آن‌ها وجود نداشته باشد. به عبارت ديگر تا زماني كه دختر باكره باشد، به اجازه پدر براي ازدواج نياز دارد.

در غير اين صورت اگر به هر دليل يعني رابطه نامشروع يا حادثه بكارت وي زائل شده باشد، نيازي به اذن پدر يا جد پدري در ازدواج ندارد.

شرايط نبود پدر براي اجازه ازدواج

در صورتي كه پدر در قيد حيات نباشد يا مفقود الاثر باشد، بايد اجازه جد پدري اخذ شود اگر وي هم نباشد، اين اجازه ساقط و دختر بايد از دادگاه اجازه ازدواج خود را اخذ نمايد.

در نتيجه مي‌توان گفت اجازه ازدواج دختر باكره از دادگاه در دو صورت امكان پذير است:

  • مخالفت پدر يا جد پدري
  • نبود پدر يا جد پدري

نكات وكيل خانواده و توضيح اجازه پدر در ازدواج دختر

با توجه به شايع بودن اين موضوع قانوني در جامعه لازم است به نكاتي پيرامون آن بپردازيم:

اولين نكته در رابطه با سن ازدواج دختر است. با اين توضيح كه دختر باكره در هر سني بخواهد ازدواج نمايد به اجازه پدر يا جد پدري نياز دارد.

شرايط ازدواج دختر

شرايط ازدواج دختر

دومين نكته در رابطه با جايگزين شدن فرد يا افرادي براي صدور اجازه به جاي پدر يا جد پدري است. يعني هيچ يك اگر پدر يا جد در قيد حيات نبوده يا مفقود باشند، ديگر اعضاي خانواده نمي‌توانند نسبت به صدور اجازه اقدام نمايند و در اين صورت دفترخانه اين اجازه را به رسميت نشناخته و عقد ازدواج را جاري نمي‌كند.

در صورتي كه هويت پدر و جد پدري مشخص نباشد، پس از مراجعه دختر به دادگاه، اين مرجع اقدام به مراحل قانوني يعني نشر آگهي در روزنامه كثير الانتشار نموده و در صورت عدم موفقيت در پيدا كردن پدر نسبت به صدور اجازه اقدام مي‌كند.

پيگيري حقوقي براي ازدواج

همان طور كه مطرح شد، در صورتي كه دختر براي ازدواج نياز به اذن پدر داشته باشد و به دليل مخالفت يا نبود پدر نتواند زدواج نمايد، بايد به دادگاه خانواده مراجعه نمود و دادخواست خود را تقديم نمايد. دادگاه با بررسي پرونده و دلايل ارائه شده، اقدام به صدور مجوز ازدواج يا رد آن مي‌نمايد.

به گفته وكيل خانواده نكته‌اي كه بايد به خاطر داشته باشيد اين است كه بسياري از موارد از لحاظ عرفي مراجعه به دادگاه صورت نمي‌گيرد، در حالي كه بر اساس قانون اين مور يكي از حقوق دختر به شمار مي‌رود و مي‌تواند از آن استفاده نمايد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 56
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 76
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 242
  • بازدید ماه : 1171
  • بازدید سال : 1895
  • بازدید کلی : 37075
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی