loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 315
11 زمان : 1399:2

در مقاله امروز يكي از انواع مجازات‌هاي قانوني را بررسي مي‌كنيم و شرايط آن را مورد توجه قرار مي‌دهيم. اين مطلب را با توجه به نكات وكيل پايه يك صادقيه و توضيح مهلت پرداخت ديه دنبال مي‌كنيم.

مهلت پرداخت ديه

وكيل پايه يك كيفري و توضيح مهلت پرداخت ديه

بسياري از جرايم به‌ ويژه جرايمي كه موجب آسيب جاني به كسي مي‌شود داراي مجازات‌هاي مربوط به خود هستند. اين مجازات‌ها شامل موارد مختلفي است كه برخي از آن‌ها طبق شرايط قانوني، قابل تبديل است. از جمله اين مجازات ها مي‌توان به ديه اشاره كرد كه پرداخت مالي در برابر ضرر جاني محسوب مي‌شود. ضمن اينكه برخي جرايمي كه مجازات آن‌ها قصاص است، قابل تبديل به ديه هستند. طبق قانون پرداخت ديه داراي شرايط و اركان خاصي است كه در اين مطلب قصد داريم با اشاره به مفهوم ديه به مباحث مطرح شده از سوي وكيل پايه يك كيفري و توضيح مهلت پرداخت ديه بپردازيم. در اين مطلب همراه ما باشيد.

ديه چيست؟

ديه يكي از مجازات هاي تعيين شده در قانون مجازات است كه شرايط و نحوه آن معين شده است. اين قسم از مجازات‌ها همان‌ طور كه بيان شد به منظور جبران خسارات بدني تعيين مي‌شود. ديه علاوه بر اينكه نوعي مجازات اصلي به‌شمار مي‌رود، يعني براي برخي از جرايم مشخصا ديه در نظر گرفته مي‌شود. در برخي ديگر از جرايم به عنوان مجازات جايگزين است. براي مثال در تبديل مجازات قصاص، بر اساس شرايط قانوني امكان آن وجود دارد.

ديه در قانون

قانون مجازات اسلامي به تعريف ديه پرداخته و موارد تعيين ديه را مشخص نموده است. طبق ماده ۴۴۸ قانون مجازات اسلامي، «ديه مقدر، مال معيني است كه در شرع مقدس به سبب جنايت غيرعمدي بر نفس، عضو يا منفعت، يا جنايت عمدي در مواردي كه به هر جهتي قصاص ندارد، مقرر شده است.»

مهلت پرداخت ديه

مهلت پرداخت ديه

انواع ديه طبق قانون

به گفته وكيل كيفري، ديه براي جرايم مختلفي تعيين مي‌شود و نسبت به صدمات وارده نوع و ميزان آن تعيين مي‌گردد. ديه‌هاي مختلف با توجه به نوع جرم انجام شده تعيين مي‌گردند. با اين وصف مي‌توان گفت، انواع ديه به شرح زير است:

ديه قتل

ميزان شخص شده در قانون براي اين قسم از ديه معادل يك ديه كامل است كه هر سال ميزان دقيق آن اعلام مي‌شود. ضمن اينكه در نظر داشته باشيد در جرايم قتل عمد، مجازات اوليه قصاص است كه بر اساس شرايط مختلف امكان تبديل به ديه را دارد.

ديه اعضاي بدن

آسيب زدن به اعضاي بدن نيز يكي ديگر از مواردي است كه مجازات ديه را در بر دارد. ديه اعضاي بدن با توجه به اينكه كدام يك از اعضا باشد متفاوت است. با اين وصف كه ديه اعضايي كه در بدن منحصر و يكي هستند مانند بيني، ديه كامل است. در حالي كه ديه اعضاي جفت نصف ديه كامل است.

ديه منافع اعضا

هر يك از اعضاي بدن داراي عملكردي هستند كه اختلال در اين عملكردها يا اصطلاحا منافع اعضا موجب پرداخت ديه است. براي مثال منفعت بيني، شنوايي است و منفعت چشم بينايي، در صورت آسيب به هر يك از اين منافع بايد ديه متناسب با آن پرداخت شود.

ديه جراحات

آخرين قسم از ديه، در رابطه با آسيب ها و جراحاتي است كه بر اعضاي بدن وارد شود. براي مثال شكستگي استخوان، كبودي و …، از مصاديق جراحات هستند كه توسط پزشكي قانوني تعيين مي‌شوند.

مهلت پرداخت ديه

مهلت پرداخت ديه

انواع جرايم

داشتن قصد در وقوع جرايم، امري است كه در تعيين نوع مجازات تاثير بسياري دارد. از اين قسم مي‌توان جرايم را اين گونه دسته‌بندي كرد:

  • عمد
  • شبه عمد
  • خطاي محض

ميزان قصد مرتكب در هر يك از جرايم متفاوت است ولي به جهت اينكه در هر كدام از آن‌ها جرم اتفاق افتاده است، لازم است خسارت جبران شود. قانون در مورد ديه در هر يك از جرايم فوق ميزان خاصي را مشخص نموده است.

وكيل پايه يك كيفري و توضيح مهلت پرداخت ديه

مهلت پرداخت ديه در جرايم مختلف با يكديگر متفاوت است به عبارت بهتر در هر يك از اين جرايم پس از محكوميت به ديه، مدت زمان خاصي براي پرداخت آن وجود دارد. چرا كه به جز اين مجرم خود را ملزم به پرداخت در موعد مقرر ندانسته و هر زمان كه بخواهد پرداخت مي‌نمايد. در اين زمينه به گفته وكيل پايه يك كيفري و توضيح مهلت پرداخت ديه بايد در هر قسم از قائل به تفكيك شد و مهلت پرداخت را مشخص نمود.

مهلت پرداخت ديه در هر يك از انواع جرايم

جرايم عمدي: در اين نوع از جرايم مهلت پرداخت تعيين شده در قانون يك سال قمري از محكوميت است.

جرايم شبه عمد: پرداخت ديه در جرايم شبه عمد، مهلتي بيشتر از عمد دارد و قانون اين مدت را دو سال قمري دانسته است. با اين شرط كه در سال اول نصف ديه پرداخت شود.

جرايم خطاي محض: اين دسته از جرايم به دليل اينكه قصدي در آن‌ها وجود ندارد از درجه مجازات كمتري برخوردار هستند. براي مثال در صورتي كه جرم توسط كودك كه قوه تشخيص ندارد اتفاق افتاده باشد، جرم وي از انواع جرايم خطاي محض است و مهلت پرداخت آن سه سال از تاريخ محكوميت در نظر گرفته شده است. در مورد اين جرايم بايد گفت شرطي كه براي مهلت پرداخت در نظر گرفته شده اين است كه در هر سال يك سوم ديه پرداخت شود.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 12
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 5
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 23
  • بازدید ماه : 952
  • بازدید سال : 1676
  • بازدید کلی : 36856
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی