loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 265
11 زمان : 1399:2

چك سفيد امضا يكي از مباحث مهم در قانون است. در اين مطلب با اشاره به اين مبحث قصد داريم بخشي از شرايط آن را براي شما توضيح دهيم. در اين زمينه ضمن مشاوره با وكيل دادگستري در مورد صدور چك سفيد امضا ، اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

چك سفيد امضا

وكيل پايه يك تهران و صدور چك سفيد امضا

پول نقد ساده ترين و در دسترس ترين روش براي پرداخت در مقابل انواع خريد اموال به شمار مي‌رود. گرچه روش‌هاي ديگري نيز وجود دارند كه به عنوان جايگزين مي‌توان از آن‌ها استفاده نمود. يكي از اين روش‌ها استفاده از اسناد تجاري است كه رايج ترين آن‌ها چك است. در واقع چك نه تنها در عرف جايگزين پول براي پرداخت وعده دار استفاده مي‌شود بلكه گاهي براي ضمانت يا جبران خسارت نيز صادر مي‌شود. به همين دليل است كه كاربرد بيشتري نسبت به پول نقد دارد. در همين راستا قصد داريم يكي از انواع روش‌هاي صدور چك يعني چك سفيد امضا كه در شرايط گوناگون ممكن است با آن مواجه شويم را مورد توجه قرار دهيم. به علاوه نكات وكيل پايه يك تهران و صدور چك سفيد امضا را دنبال كنيم.

به خاطر داشته باشيد كه چك سفيد امضا تمامي اركان چك عادي را داراست. صرفا با شرايط خاصي صادر مي‌شود كه علاوه بر اشاره به آن شرايط، موارد صدور آن را بررسي مي‌كنيم.

چك سفيد امضا چيست؟

چك و انواع آن را در مطالب قبلي به تفصيل توضيح داده‌ايم. از اين رو در اين مطلب صرفا به توضيح چك سفيد امضا مي‌پردازيم. به گفته وكيل دادگستري چك، در هنگام معامله يا تنظيم قرارداد مي‌توان روش‌هاي پرداخت مختلفي را انتخاب كرد. اگر چك به عنوان روش پرداخت قرار گيرد، از آن‌جايي كه صرفا دارنده مي‌تواند آن را صادر نمايد، امضاي چك بدون ذكر هر يك از مندرجات اعم از تاريخ و نام گيرنده و مبلغ، چك را اصطلاحا سفيد امضا تلقي مي‌كند.

به عبارت ديگر در چك سفيد امضا، صادر كننده اختيار وصول چك با مبلغ دلخواه و گاه در تاريخ مورد نظر گيرنده به وي مي‌دهد.

انواع چك سفيد امضا

اصل در صدور چك سفيد امضا اين است كه دارنده بتواند آن را با مبلغ دلخواه وصول نمايد. اين در حالي است كه چك سفيد امضا مي‌تواند در قالب هاي مختلفي صادر شود:

با قيد تاريخ

با قيد تمامي مندرجات بدون ذكر مبلغ

بدون قيد موردي رو چك و صرفا امضاي چك

چك سفيد امضا

چك سفيد امضا

نكات چك سفيد امضا

به توصيه وكيل پايه يك چك، با توجه به اينكه چك سفيد امضا مي‌تواند مشكلاتي را براي صادر كننده ايجاد كند، به همين دليل بايد آشنايي كافي با اين قسم از صدور چك داشته باشيد. از اين رو برخي از نكاتي كه در اين مورد بايد بدانيد را ذكر مي‌كنيم.

در صورتي كه در متن چك، تمامي مندرجات اعم از امضا، مبلغ و نام گيرنده، قيد شده باشد و صرفا داراي تاريخ نباشد، نمي‌توان چك را سفيد امضا دانست بلكه صرفا اين چك، بدون مبلغ به شمار مي‌رود و دارنده مي‌تواند تاريخ مورد نظر خود را در چك درج كرده و آن را وصول نمايد. چرا كه يكي از دلايل صدور چك بلامحل، عدم قيد مبلغ در چك است نه تاريخ.

دومين نكته قابل توجه اين است كه اگر صادر كننده چك، تمامي مندرجات را در آن قيد كند و صرفا نام گيرنده را در چك ننويسد، اين چك نيز سفيد امضا محسوب نشده و مي‌توان آن را چك در وجه حامل دانست.

موارد صدور چك سفيد امضا

همان طور كه بيان شد، چك قابليتي همچون پول نقد دارد اما در مواردي نيز كاربرد آن گسترده تر مي‌شود. براي مثال زماني كه مبلغ پرداخت در معامله بسيار زياد است، بنا بر توافق مي‌تواند در چند مرحله و با چك به صورت مدت دار پرداخت شود. اين مورد علاوه بر اينكه در چك‌ سفيد امضا مي‌تواند مورد توجه قرار گيرد، موارد ديگري نيز دارد.

يكي از مهم‌ترين كاربردهاي چك سفيد امضا، براي ضمانت است. با اين توصيف كه صادر كننده چك را براي ضمانت در معامله صادر مي‌كند و در صورت پرداخت كامل مبلغ معامله، آن را از دارنده، پس مي‌گيرد.

يكي ديگر از كاربردهاي چك سفيد امضا، صدور چك براي جبران خسارت است. با اين توصيف كه در صورت بروز هر گونه خسارت مثلا در پروژه‌هاي پيمانكاري، كارفرما مي‌تواند براي ضرري كه پيمانكار به او وارد كرده است، چك را به آن مبلغ وصول نمايد.

صدور چك سفيد امضا

صدور چك سفيد امضا

چه نكاتي را در چك سفيد امضا رعايت كنيم؟

پيگيري چك در دادگاه و مراجع قضايي به دو صورت امكان‌پذير است. اول به صورت حقوقي و دوم كيفري.

در صورتي كه چك وصف حقوقي داشته باشد، دارنده مي‌تواند صرفا مبلغ چك را وصول نمايد ولي اگر چك داراي وصف كيفري باشد، دارنده علاوه بر مطالبه مبلغ چك مي‌تواند از طريق مراجع قضايي، دارنده را حبس نمايد. از اين رو دانستن اين تفاوت‌ها مي‌تواند كمك زيادي به افراد كند.

در زمينه چك سفيد امضا، اگر چك را در وجه ضمانت صادر مي‌كنيد، حتما در متن چك يا پشت آن قيد كنيد كه اين چك براي ضمانت صادر شده است. اين كار باعث مي‌شود، در صورت پيگيري قضايي توسط دارنده، چك شما حقوقي محسوب شود. در غير اين صورت صادركننده بايد اين امر را ثابت كند.

به علاوه اگر چك سفيد امضا را براي جبران خسارت در معامله صادر مي‌كنيد، دليل آن را در چك ذكر كنيد تا دارنده، از اين طريق نتواند چك را براي جبران خسارت در بخش ديگر قرارداد، وصول كند.

به خاطر داشته باشيد كه چك سفيد امضا را به هر دليلي صادر مي‌كنيد، علاوه بر دريافت رسيد از دارنده چك، آن را در معامله خود، قيد كنيد.

وكيل پايه يك تهران و صدور چك سفيد امضا

چك به خودي خود يك سند تجاري كاربردي است كه با استفاده نامناسب و نا به جا مي‌تواند مشكلات زيادي را هم براي صادر كننده و هم براي دارنده به وجود بياورد. از اين رو توصيه مي‌شود ضمن آشنايي كافي با اين ابزار، از آن استفاده نماييد. در اين مطلب ما سعي كرديم تا نكات و مباحث مرتبط با چك سفيد امضا را براي شما بيان كنيم. در عين حال توجه داشته باشيد كه صدور اين چك، اصولا توصيه نمي‌شود و اگر ضرورتي به صادر كردن چك سفيد امضا داشتيد، در موارد خاص با رعايت تمامي نكات نسبت به آن اقدام نماييد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 13
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 61
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 357
  • بازدید ماه : 922
  • بازدید سال : 1646
  • بازدید کلی : 36826
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی