loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 287
11 زمان : 1399:2

از جمله مباحث مهم در حقوق، مهلت ثبت ولادت است كه در اين مطلب قصد داريم به آن بپردازيم. در اين زمينه با اشاره به نكات وكيل پايه يك شرق و توضيح مهلت ثبت ولادت، اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

مهلت ثبت ولادت

وكيل امور ثبتي و توضيح مهلت ثبت ولادت

ولادت نوزدان يكي از مهم ترين و در عين حال شيرين ترين مواردي است كه در خانواده اتفاق‌ مي‌افتد. اين مورد علاوه بر اينكه از لحاظ روانشناسي و اجتماعي قابل توجه است، از نظر حقوقي اهميت فراواني دارد و در كنار مباحث مربوط به ازدواج بيان شده اسشت. در حقيقت همه افراد از بدو تولد تا مرگ داراي حقوقي هستند كه قانون به آن‌ها اشاره كرده است. در اين مقاله به يكي از اين مراحل يعني ولادت از نظر حقوقي مي‌پردازيم. مرحله اي كه قوانين مختلفي در رابطه با آن وجود دارد و بخشي از اين قوانين هويت بخشيدن است كه از نظر قانوني از طريق گرفتن شناسنامه امكان پذير است. در اين مطلب اين مورد را با توجه به نكات وكيل امور ثبتي و توضيح مهلت ثبت ولادت بررسي مي‌كنيم.

در عالم حقوق، اعتبار بخشيدن از طريق ثبت و مكتوب كردن امكان پذير مي‌شود. اين كار نه تنها يك سند در دست اشخاص به شمار مي‌رود بلكه براي پيگيري امور قضايي در دادگاه‌ها نيز كاربرد و اهميت دارد.

ولادت در حقوق مدني

تمامي كشورها براي رسميت بخشيدن به آمار تولد و ولادت در هر جامعه و همچنين هويت بخشيدن به هر يك از افراد اقدام به ثبت ولادت آن‌ها مي‌كنند. اين آمار مربوط به تمامي افرادي مي‌شود كه در ايران به دنيا آمده، گرچه والدين آن‌ها غير ايراني باشند يا از پدر و مادر ايراني متولد شوند.

بديهي است كه ثبت ولادت از جمله مهم ترين حقوق هر شخصي به شمار مي‌رود و عدم اقدام به آن مي‌تواند از بسياري از حقوق اوليه اعم از تحصيل، سفر، ازدواج، مالكيت اموال و… محروم نمايد.

مهلت ثبت ولادت

مهلت ثبت ولادت

ثبت ولادت در ايران

وكيل پايه يك بيان مي‌كند كه به موجب قانون مدني و قانون ثبت احوال، والدين هر يك از نوزدان موظف هستند پس از تولد، ولادت نوزادان را به ثبت برسانند. قانون مدني در اين باره مقرر مي‌دارد:

«ولادت هر طفل و همچنين سقط هر جنين كه بعد از ماه ششم از تاريخ حمل واقع شود.»

در ثبت ولادت علاوه بر زمان ولادت بايد شماره ملي، ساعت، روز، ماه، سال، محل ولادت و تاريخ ثبت آن، نام، نام خانوادگي نوزاد، جنس و نام و نام خانوادگي پدر و مادر به ثبت برسد.

همچنين اين سند داراي اعتبار است و قانون مدني آن را سند رسمي مي داند و اين مورد را در ماده 999 بيان كرده است:

«سند ولادت اشخاصي كه ولادت آنها در مدت قانوني به دايره ثبت احوال اظهار شده است ، سند رسمي محسوب مي شود.»

مهلت ثبت ولادت

به منظور نظم دادن به ثبت ولادت نوزدان، به گفته وكيل پايه يك خانواده مهلت قانوني براي ثبت در نظر گرفته شده است. اين مهلت به صورت معمول ۱۵ روز در نظر گرفته شده است. اما گاهي امكان ثبت در مهلت قانون به دليل سفر يا موارد ديگر وجود نداشته باشد. در اين وضعيت پس اولين فرصت پس از بازگشت از سفر بايد انجام شود.

نكته اي كه در رابطه با مهلت ثبت ولادت نوزدان بايد به خاطر داشت، اين است كه در در صورتي كه روز پانزدهم تعطيل رسمي باشد، روز پس از تعطيلي محاسبه خواهد شد.

افراد موظف به ثبت ولادت

به گفته وكيل پايه يك حقوقي، ثبت ولادت نوزدان به صورت معمول به عهده پدر و مادر است. در عين حال ممكن است، پدر و مادر طفل به هنگام ولادت او حضور نداشته باشند. با اين اوصاف به ترتيب افرادي كه بايد به ثبت ولادت اقدام كنند، از قرار زير است:

پدر يا جد پدري

مادر در صورت نبود پدر

وصي، قيم يا امين

افرادي كه به صورت قانوني مسئول نگهداري طفل به شمار مي‌روند

نماينده يا مسئول موسسه نگهداري طفل مانند مراكز بهزيستي

در صورتي كه طفل نامشروع باشد، پدر يا مادر وي با اين شرط كه بيش از ۱۸ سال داشته باشند

ماما يا پزشكي كه طفل را متولد نموده اند

مسئول مراكزي كه طفل در آنجا متولد مي‌شود مانند زندان

در وضعيتي كه ازدواج پدر و مادر طفل، ثبت نشده باشد، هر يك از پدر و مادر موظف هستند ولادت طفل را اعلام نموده و اقدام به ثبت آن و گرفتن شناسنامه براي او نمايند.

ثبت ولادت

ثبت ولادت

وكيل امور ثبتي و توضيح مهلت ثبت ولادت

همان طور كه بيان شد، شناسنامه و ثبت ولادت اولين و مهم ترين سندي است كه به صورت رسمي پس از تولد هر شخصي اخذ مي‌شود. در اين راستا از اهميت فراواني برخوردار است و در مهلت قانوني بايد نسبت به آن اقدام نمود. به گفته وكيل پايه يك بايد اين نكته را در نظر داشت كه عدم ثبت ولادت در مهلت قانوني گرچه شخص را با دردسر مواجه مي‌نمايد ولي اين امر را غير ممكن نمي كند. يعني هر يك از افرادي كه مسئول ثبت ولادت هستند، در خارج از مهلت قانوني نيز مي‌تواند شناسنامه را دريافت كنند ولي از اين نظر متحمل هزينه‌هاي بيشتري مي‌شوند. از اين رو توصيه مي‌شود كه در مهلت پانزده روز قانوني، ثبت ولادت طفل انجام شده و شناسنامه او دريافت شود.

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 10
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 61
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 354
  • بازدید ماه : 919
  • بازدید سال : 1643
  • بازدید کلی : 36823
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی