loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 283
11 زمان : 1399:2

اين مقاله را با عنوان وكيل پايه يك مطهري و نفقه زن بعد از طلاق بررسي مي‌كنيم. و آن را از منظر قانوني مورد توجه قرار مي‌دهيم.

نفقه زن بعد از طلاق

وكيل پايه يك خانواده و نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن يكي از تكاليف مرد زن است كه در حقوق خانواده مطرح شده است و بر اين اساس مرد موظف به پرداخت آن به زن است. قانون علاوه بر اينكه نفقه را از جمله حقوق زن برشمرده در برخي از موارد، آن پرداخت آن را از عهده مرد خارج مي‌داند. در مقابل در مواردي ديگر نيز حتي پس از پايان ازدواج يعني پس از طلاق نيز مرد بايد نفقه را به زن پرداخت كند. تمامي اين موارد در قانون مدني و در بخش حقوق خانواده مطرح شده است. در اين مقاله نيز ما علاوه بر توضيح نفقه به طور كلي با توجه به نكات وكيل پايه يك خانواده و نفقه زن بعد از طلاق به اين موضوع مي‌پردازيم.

نفقه در واقع يك حق مالي براي زن در خانواده است كه از سوي مرد پرداخت مي‌شود و عدم پرداخت آن منوط به تحقق شرايطي است كه از سوي قانون تعيين شده است.

نفقه چيست؟

وكيل خانواده مطرح مي‌كند كه نفقه، حق مالي است براي زن كه شامل مسكن ، البسه ، نان ، اثاث منزل و هزينه هاي درماني و بهداشتي و خادم در صورت عادت يا احتياج به واسطه نقصان يا مرض توسط مرد پرداخت مي‌شود.

نكاتي كه در رابطه با نفقه بايد در نظر داشته باشيد اين است كه اولا، نفقه صرفا شامل پول نيست و تمامي نيازهاي متعارف زن را شامل مي‌شود و دوما زن نيز بايد تكاليف زناشويي خود به صورت عام و خاص را به جا بياورد تا مستحق پرداخت نفقه شود. در واقع اين شرايطي است كه به موجب قانون در نظر گرفته شده و در صورتي كه زن به دادگاه در صورت عدم پرداخت نفقه از سوي مرد شكايت كند، بايد اين شرايط را دارا باشد.

نفقه زن بعد از طلاق

نفقه زن بعد از طلاق

همچنين نفقه زن در عقد دائم و در طول زندگي پرداخت مي‌شود و در صورتي كه زن و مرد از يكديگر جدا شوند، به جز در يك مورد الزامي به پرداخت نفقه وجود ندارد.

پرداخت نفقه در عقد موقت

در قانون اصل بر پرداخت نفقه در ازدواج دائم است. اما با توجه به اين كه در تمامي عقود، امكان توافق توسط طرفين وجود دارد، در ازدواج موقت نيز زن و شوهر مي‌توانند بر پرداخت نفقه توسط مرد، توافق كنند، بر اساس اين توافق، مرد الزام به پرداخت دارد. اما به صورت كلي به گفته وكيل پايه يك عقد موقت الزام قانوني براي پرداخت نفقه ايجاد نمي‌كند و از اين طريق زن نمي‌تواند به صورت قانوني براي دريافت آن اقدام كند.

طلاق و انواع آن در قانون

به گفته وكيل پايه يك حقوقي، بر اساس قانون مدني، انواع مختلفي از طلاق عنوان شده است كه مهم‌ترين آن‌ها طلاق رجعي و طلاق بائن است.

طلاق بائن، نوعي از طلاق است كه پس از جاري شدن صيغه طلاق زن و شوهر حق رجوع به يكديگر در مدت مشخص را نداشته و در صورتي كه بخواهند دوباره با يكديگر ازدواج نمايند، بايد مجددا عقد بخوانند.

طلاق رجعي، نوعي ديگر از طلاق است كه زن و شوهر در مدت عده همچنان رابطه زوجيت دارند و مرد مي‌تواند در اين مدت به او رجوع كرده و زندگي با وي را ادامه دهد.

عده نيز به معناي مدتي است كه بر اساس آن زن بايد پس از طلاق، فوت يا فسخ نكاح با شرايط قانوني نبايد با مرد ديگري ازدواج نمايد. اين مدت براي هر يك از موارد متفاوت است و دليل آن مشخص شدن باردار يا غيرباردار بودن زن است.

پرداخت نفقه بعد از طلاق

وكيل پايه يك در رابطه با پرداخت نفقه پس از طلاق مي‌گويد، مرد جز در طلاق رجعي الزامي به پرداخت نفقه ندارد. در واقع تنها موردي كه نفقه بعد از انحلال نكاح در آن پرداخت مي‌شود، در طلاق رجعي است و مدت آن در زمان عده است. چرا كه در اين دوران به طور كلي رابطه زوجيت پايان نگرفته و شوهر هر زمان كه بخواهد مي‌تواند به زن رجوع نمايد. در اين بين تفاوتي ندارد كه طلاق به صورت توافقي واقع شده باشد يا از جانب مرد.

پرداخت نفقه

پرداخت نفقه

در اين مورد قانون مدني مقرر كرده است:

«نفقه مطلقه رجعيه در زمان عده بر عهده شوهر است،مگر اين كه طلاق در حال نشوز واقع شده باشد وليكن اگر عده از جهت فسخ نكاح با طلاق بائن باشد،زن حق نفقه ندارد مگر در صورت حمل از شوهر خود كه در اين صورت تا زمان وضع حمل حق نفقه خواهد داشت.»

دريافت نفقه توسط زن

قانون در صورت عدم پرداخت نفقه از سوي مرد، مي‌تواند وي را الزام كند. در اين به توصيه وكيل پايه يك حقوق، زن مي‌تواند با توجه به مواد زير، نفقه خود را مطالبه نمايد:

«زن مي‌تواند در صورت استنكاف شوهر از دادن نفقه به محكمه رجوع كند. در اين صورت محكمه ميزان نفقه را معين و شوهر را به دادن آن محكوم خواهد كرد.»

به علاوه «اگر اجراي حكم مذكور در ماده قبل ممكن نباشد مطابق ماده ۱۱۲۹ رفتار خواهد شد.»

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 61
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 266
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 343
  • بازدید ماه : 908
  • بازدید سال : 1632
  • بازدید کلی : 36812
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی