loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 292
11 زمان : 1399:2

در اين مقاله با اشاره به مباحث وكيل دادگستري تهران و توضيح مالكيت معنوي ، اين موضوع را بررسي كرده و به بيان شرايط قانوني آن مي‌پردازيم.

مالكيت معنوي

وكيل امور ثبتي در توضيح مالكيت معنوي

بر خلاف گذشته، در حال حاضر انواع مختلفي از مالكيت وجود دارد كه بر اساس آن‌ها مي‌توان تقسيم‌بندي‌هاي جديدي را تعريف كرد. نوع رايجي از مالكيت كه همه ما با آن آشنا هستيم به اموال مادي مانند، خانه، ماشين، مسكوكات و…، برمي‌گردد ولي نوع جديد آن را مي‌توان شامل مالكيت اموال غير مادي مانند برند، اختراع، طرح صنعتي و … دانست. در واقع رواج اين گونه اموال كه جنبه غير فيزيكي دارند و از سوي ديگر اهميت زيادي از جهت حمايت قانوني پيدا كرده‌اند، موجب شده است كه مالكيت اموال غير مادي نيز به رسميت شناخته شود. ما نيز در اين مطلب ضمن معرفي برخي از اين اموال، مي‌خواهيم نحوه مالكيت آن را بررسي كنيم. در اين موضوع با مباحث وكيل امور ثبتي در توضيح مالكيت معنوي همراه باشيد.

نكته قابل توجه در رابطه با اموال غير مادي اين است كه اين گونه اموال، انواع مختلفي در قانون دارند كه ما در اين مطلب به بيان برخي از رايج ترين آن‌ها مي‌پردازيم و ضرورت شناخت مالكيت آن‌ها را بيان مي‌كنيم.

اموال غير مادي

در توضيح كلي اموال كه به صورت مادي و غير مادي وجود دارند، وكيل دادگستري اين گونه شرح مي‌دهد، هر آنچه داراي ارزش مادي باشد از جمله اموالي است كه قابل واگذاري و ثبت است. در غير اين صورت از لحاظ قانوني مالكيت اموالي كه ارزشي ندارند، بي اعتبار است.

در اين تقسيم بندي، اموال غير مادي يا به تعبير صحيح تر اموال معنوي، آن دسته از اموالي هستند كه نتيجه فكر و ايده شخص يا اشخاصي به شمار مي‌روند. براي مثال كسي كه اختراعي را ابداع مي‌كند، در واقع اين اختراع حاصل فكر اوست و همينطور اگر كسي برند تجاري خود را با تلاش بسيار معروف مي‌نمايد، اين ارزش از

مالكيت فكري

مالكيت فكري

نظر معنوي داراي اهميت و اعتبار است.

در واقع اموال معنوي بر خلاف اموال مادي، يك فكر و ايده خلاقانه و ارزشمند دارند كه بايد مورد حمايت قانون قرار گيرد.

كاربرد اموال غير مادي

اموال معنوي را مي‌توان شامل موارد گوناگوني دانست كه هر يك در جايگاه خاص خود داراي ارزش و اعتبار است. براي مثال، اختراع در زمينه كشاورزي مي‌تواند به بهبود يك فرآيند در زمينه كشاورزي كمك نمايد. بهره برداري از اين حق جز با حمايت قانون امكان پذير نيست. چرا كه مخترع بايد حق اختراع خود را به ثبت برساند تا بتواند از آن بهره‌برداري نمايد. به عبارت ديگر اگر بخواهد ايده خود را گسترش دهد بايد آن را به ثبت برساند تا امكان واگذاري جزئي يا كلي آن را به ديگري داشته باشد.

قانون حاكم بر اموال غير مادي

اموال معنوي در قوانين مختلفي به رسميت شناخته شده اند. اموال غير مادي در قانون مالكيت فكري با عنوان قانون ثبت اختراعات، طرح‌هاي صنعتي و علائم تجاري مورد حمايت قرار گرفته است.

بر اساس اين قانون، شرط مالكيت اموال غيرمادي ايجاد آن‌ها نيست بلكه متقاضي بايد مالكيت آن را با ثبت قانوني از آن خود نمايد. مانند اينكه شخصي داراي خانه اي است و مالكيت خانه از لحاظ قانوني صرفا از طريق ثبت سند رسمي داراي اعتبار است.

مالكيت معنوي

مالكيت معنوي

مالكيت معنوي

به گفته وكيل پايه يك قانون از طيف گسترده اي از اموال غير مادي تحت عنوان مالكيت معنوي حمايت مي‌كند. براي مثال هر نوع ايده جديد يا خلق اثر مي‌تواند زير مجموعه مالكيت معنوي قرار گيرد. با اين توصيف قانون مالكيت معنوي دو دسته‌بندي كلي را مشخص نموده است.

  • مالكيت صنعتي
  • مالكيت هنري و ادبي

مالكيت صنعتي انواع مختلفي از جمله حق اختراع، ثبت طرح صنعتي، ثبت برند با عنوان علامت تجاري، نام تجاري يا نشان تجاري و… دارد.

مالكيت هنري و ادبي نيز به خلق آثار ادبي و هنري از جمله حقوق مولفان و مصنفان در نشر كتب و ساير آثار مانند نقاشي و…، اشاره دارد.

مزاياي مالكيت معنوي

همان‌طور كه در مالكيت مادي، شخص مي‌تواند از مزاياي انتقال ملك و تصرفات قانوني بهره ببرد، در مالكيت معنوي نيز مزايايي وجود دارد كه دارنده مي‌تواند از آن‌ها استفاده كند.

اولين و مهم ترين مزيت كه جنبه حمايتي آن محسوب مي‌شود، جلوگيري از كپي برداري و سرقت اثر است. براي مثال اگر شخصي اختراع خود را ثبت نكند و از آن استفاده تجاري نمايد، شخص ديگري مي‌تواند نسبت به ثبت آن اقدام نمايد و در اين صورت دارنده اختراع شخص دوم است.

دومين مورد، حق واگذاري اموال معنوي است يعني از اين طريق امكان واگذاري جزئي يا كلي بخشي از مالكيت مال به ديگري وجود دارد.

حق دادن نمايندگي نيز يكي ديگر از حقوقي است كه در اثر داشتن حق مالكيت معنوي به وجود مي‌آيد. براي مثال خيلي از برند‌هاي مشهوري كه در سراسر دنيا نمايندگي دارند از اين حق خود استفاده مي‌نمايند.

تفاوت مالكيت مادي و مالكيت معنوي

با توجه به نكات وكيل امور ثبتي در توضيح مالكيت معنوي مي‌توان گفت، مالكيت به طور كلي يك مفهوم اعتباري به شمار مي‌رود كه حق اشخاص بر دارايي‌هايشان را مشخص مي‌كند. در واقع براي اثبات مالكيت به صورت مادي يا معنوي در درجه اول لازم است از نظر قانوني احراز شود و در اين زمينه تفاوتي بين مالكيت مادي و مالكيت معنوي وجود ندارد. اما به جهت حساسيت موضوعي مالكيت معنوي و اعتباري بودن آن، اثبات رابطه مالكيت از اهميت بيشتري برخوردار است.

در واقع طريقه احراز و شرايط ثبت در هر يك به‌طور كامل متفاوت است و به علاوه قوانين حاكم بر هر كدام از مالكيت معنوي و مالكيت مادي از دو قانون مجزا تبعيت مي‌كند.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 1
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 61
  • بازدید ماه : 317
  • بازدید سال : 693
  • بازدید کلی : 35873
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی