loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 309
11 زمان : 1399:2

از جمله مباحث مهم در حقوق، تفاوت حكم و قرار دادگاه است كه در اين مطلب قصد داريم به آن بپردازيم. در اين زمينه با اشاره به نكات وكيل پايه يك شرق و تفاوت حكم و قرار دادگاه اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

تفاوت حكم و قرار

وكيل دادگستري و توضيح تفاوت حكم و قرار دادگاه

با طرح دعوا در دادگاه، قاضي شروع به رسيدگي مي‌نمايد و تصميم نهايي را در قالب حكم يا راي صادر مي‌نمايد. اين دو با يكديگر تفاوت‌هايي دارند كه در اين مطلب ضمن اشاره به توضيح هر يك از آن‌ها قصد داريم با توجه به نكات وكيل دادگستري و توضيح تفاوت حكم و قرار دادگاه ، اين موضوع را بررسي كنيم.

به علاوه بايد گفت، اين دو اصطلاح شباهت زيادي به هم دارند و گاهي ممكن است به جاي يكديگر به كار روند، در حالي كه هر يك از آن‌ بايد در معناي درست خود به كار بروند.

صدور حكم

به گفته وكيل پايه يك تهران آيين دادرسي دادگاه‌هاي عمومي و انقلاب حكم و قرار را بيان كرده است: «چنانچه راي دادگاه راجع به ماهيت دعوا و قاطع آن به طور جزيي يا كلي باشد، حكم و در غير اين صورت قرار ناميده مي‌شود.»

به صورت كلي تصميم دادگاه در يك پرونده بايد به صورت حكم يا قرار صادر شود. با توجه به تعريف فوق اگر اين تصميم به دعوا خاتمه بدهد، حكم دادگاه است ولي اگر به قسمت‌هاي ديگر دعوا بپردازد قرار است.

براي مثال اگر دادگاه نسبت به استرداد مال تصميم گيري نمايد، اصطلاحا گفته مي‌شود كه حكم صادر نموده است.

صدور قرار

در تفاوت حكم و قرار مي‌توان گفت، قرار در مقابل حكم دادگاه قرار دارد و علي رغم اينكه مانند حكم تصميم دادگاه محسوب مي‌شود ولي به دعوا خاتمه نمي‌دهد. و كسي كه عليه او قرار صادر شده است مي‌تواند به آن اعتراض نمايد.

براي مثال در صورتي كه دعوا در دادگاهي مطرح شود كه صلاحيت رسيدگي ندارد. اصطلاحا در اين وضعيت قرار رد دعوا صادر مي‌شود. قرار هاي دادگاه انواع مختلفي دارند كه از جمله آن مي‌توان به صدور قرار كارشناسي، قرار ترك تعقيب، قرار عدم استماع دعوا و… اشاره كرد.

هر يك از اين موارد به منظور تكميل پرونده يا هدايت پرونده در مسير درست صادر مي‌شود. براي مثال قرار ارجاع به كارشناسي يكي از رايج‌ترين قرارهايي است كه در دعاوي صادر مي‌شود كه هدف آن بررسي تخصصي بخشي از موضوع دعوا براي صدور حكم است.

در اين زمينه مشاوره با وكيل ضمن رسيدگي صحيح به پرونده شما مي‌تواند آن را در مسير درست قرار دهد.

تفاوت حكم و قرار

تفاوت حكم و قرار دادگاه

صدور انواع حكم

با توجه به اينكه احكام دادگاه‌ها براي خاتمه به دعوا صادر مي‌شوند بايد اين نكته را مورد توجه قرار داد كه احكام هم در دعاوي حقوقي و هم در دعاوي كيفري صادر مي‌شود. با اين توصيف مي‌توان گفت، احكام بر دو نوع هستند:

  • احكام دادگاه حقوقي
  • احكام دادگاه كيفري

به علاوه در نوع ديگر مي‌توان احكام دادگاه را شامل احكام قطعي و غير قطعي دانست. احكام قطعي همان‌طور كه نام آن مشخص است، قابليت تجديد نظر ندارند ولي از احكام غير قطعي مي‌توان شكايت نمود.

احكام قطعي لازم‌الاجرا هستند، در حالي كه احكام غيرقطعي بايد پس از قطعي شدن به اجرا در بيايند.

انواع قرارهاي صادره توسط دادگاه

قرار هاي صادر شده توسط دادگاه‌ها نيز مانند احكام داراي تقسيم بندي هستند. در واقع به صورت كلي قرارها يا قطعي هستند يا غير قطعي.

از جهت موضوعي نيز مي‌توان قرارها را شامل قرارهاي اعدادي ، قاطع دعوي، شبه قاطع دانست. در ادامه به توضيح هر يك از اين قرارها مي‌پردازيم:

صدور حكم و قرار دادگاه

صدور حكم و قرار دادگاه

قرار اعدادي

قرار اعدادي، نوعي از قرار است كه براي رسيدگي اوليه به دعوا صادر مي‌شود تا به جريان صدور حكم كمك نمايد. براي مثال قرار ارجاع به كارشناسي يك نوع قرار اعدادي به شمار مي‌رود.

قرار قاطع دعوا

قرارهايي كه به نوعي به دعوا خاتمه مي‌دهد، قرار قاطع دعوا به شمار مي‌رود. براي مثال در صورتي كه دعوا بدون رعايت شرايط قانوني در دادگاه صادر شود، ممكن است به صدور قرار عدم استماع دعوا منجر شود.

قرار شبه قاطع

اين دسته از قرار ها به قرارهايي اطلاق مي‌شود كه به طور كامل به دعوا خاتمه نمي‌دهد ولي پرونده را به دادگاه ديگر ارجاع مي‌دهد و در واقع در مرجعي كه براي اولين بار دعوا در آن مطرح شده است، خاتمه مي‌دهد. از جمله اين قرار ها مي‌توان به قرار عدم رد دعوا به دليل نداشتن صلاحيت دادگاه مربوطه اشاره كرد.

صدور راي توسط دادگاه

يكي از اصطلاحاتي كه علاوه بر قرار و حكم بايد با آن آشنا باشيد، راي است. به طور كلي هر نوع قرار و حكمي كه توسط دادگاه صادر شود اصطلاحا به راي دادگاه تعبير مي‌شود. در واقع به گفته وكيل دادگستري تمامي راي‌ها صادر از دادگاه‌ كيفري و حقوقي مي‌تواند شامل راي يا قرار باشد.

وكيل دادگستري و توضيح تفاوت حكم و قرار دادگاه

در اين مطلب با توضيح هر يك از مفاهيم حكم و قرار به بيان تفاوت‌هاي آن پرداختيم. اهميت اين مطلب به اندازه اي است كه مي‌تواند ادامه روند رسيدگي به دعوا را براي شما با مشكل مواجه كرده يا در مسير درست قرار دهد. از اين رو توصيه مي‌شود علاوه بر آشنايي با اين مفاهيم، در دعاوي خود از وكيل پايه يك مشاوره و راهنمايي بگيريد تا رسيدگي به پرونده را با وجود افراد آشنا به قوانين و مقررات پيش ببريد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 11
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 61
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 355
  • بازدید ماه : 920
  • بازدید سال : 1644
  • بازدید کلی : 36824
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی