loading...

بزرگترين موسسه حقوقي تهران

بررسي مسائل و پرونده هاي حقوقي

بازدید : 297
11 زمان : 1399:2

اين مقاله را با عنوان وكيل پايه يك دادگستري در توضيح تخليه ملك مسكوني بررسي مي‌كنيم و شرايط و مباحث آن را مورد توجه قرار مي‌دهيم.تخليه ملك

وكيل پايه يك و توضيح شرايط تخليه ملك مسكوني

مالك در ملك مسكوني خود حق انواع تصرفات قانوني را دارد. از اين رو مي‌تواند ملك خود را اجاره دهد يا به فروش برساند. يكي از مواردي كه ممكن است مشكلاتي را براي مالك ايجاد كند، اجاره ملك است. با اين توصيف كه هر گونه تاخير در تحويل ملك توسط مستاجر مي‌تواند موجب ورود خسارت به مالك شود. ضمن اينكه وي بايد از لحاظ مراجع قانوني تحويل ملك خود را از مستاجر درخواست نمايد. در اين مقاله با اشاره به اين مشكل قصد داريم، موارد قانوني و شرايط آن را بيان كنيم. در اين زمينه با اشاره به نكات وكيل پايه يك و توضيح شرايط تخليه ملك مسكوني، اين موضوع را از منظر قانوني بررسي مي‌كنيم.

تخليه ملك مسكوني

در صورتي كه مالك، ملك خود را به مستاجر اجاره داده باشد، با انقضاي مدت اجاره يا تخلفات مستاجر مي‌تواند ملك خود را از مستاجر تحويل بگيرد و مستاجر نيز ملزم به تحويل ملك به مالك است. در اين بين اگر مستاجر در موعد مقرر ملك را تخليه نكند، مالك مي‌تواند درخواست تخليه ملك را به صورت قانوني بنمايد. همچنين اگر مستاجر شرايط عقد اجاره را در نظر نگيرد و از آن تخلف كند، مالك اختيار تخليه ملك را از مستاجر دارد.

قرارداد اجاره و اجاره نامه

اصولا تخليه ملك مسكوني با قرارداد اجاره رابطه نزديك دارد، از اين رو لازم است كمي با قرارداد اجاره آشنا شويم. قرارداد اجاره، قراردادي است كه بين موجر و مستاجر منعقد مي‌شود و بر اساس آن موجر منافع ملك خود كه سكونت در ملك است را براي مدت مشخصي در اختيار مستاجر قرار مي‌دهد. مستاجر نيز بر اساس شرايط اجاره‌نامه يعني قرارداد مكتوب اجاره از ملك بهره‌برداري نمايد.

پس از انقضاي مدت اجاره، مستاجر هيچ‌گونه حقي بر ملك ندارد. از اين‌رو بايد ملك را به موجر تحويل دهد.

در اين بين يكي از مسائلي كه مي‌تواند بروز پيدا كند، عدم تحويل ملك توسط مستاجر به موجر است كه علاوه بر بروز خسارت به موجر مي‌تواند موجبي براي گرفتن حكم تخليه ملك توسط مالك يا همان موجر باشد. در ادامه با توجه به نكات وكيل پايه يك و توضيح شرايط تخليه ملك مسكوني اين موضوع را بررسي مي‌كنيم.

شرايط تخليه ملك

شرايط تخليه ملك

تنظيم اجاره‌نامه

همان‌طور كه بيان شدن شرط اوليه براي دريافت حكم تخليه از مراجع قانوني، داشتن اجاره‌نامه معتبر بين مالك و مستاجر است كه از اين طريق رابطه قانوني بين مالك و مستاجر احراز شود. در گام بعدي بايد از نظر قانوني بررسي كرد كه از طريق چه قانوني مي‌توان حكم تخليه ملك مسكوني را از محاكم تقاضا كرد. در اين زمينه قانون روابط موجر و مستاجر سال ۷۶ حاكم است و بر اساس شرايط اين قانون بايد اقدام به دريافت حكم تخليه نمود.

موارد قانوني درخواست تخليه ملك

بر اساس قانون موجر و مستاجر سال ۵۶ موجر مي‌تواند در صورتي كه موارد زير اتفاق افتد، درخواست تخليه ملك را بنمايد:

در صورتي كه مستاجر حق انتقال به غير نداشته باشد ولي با اين وجود كلا يا جزئا آن را به ديگري واگذار كند. مثلا خانه مسكوني را به شخص ديگري اجاره دهد.

در صورتي كه مستاجر محل مسكوني را اجاره كرده ولي آن را در اختيار اشخاص ديگر بجز ورثه خود قرار دهد.

در صورتي كه موجر در اجاره نامه شرط كرده باشد كه درصورتي كه ملك خود را به طور قطعي به ديگري انتقال دهد، حق فسخ اجاره را خواهد داشت.

درصورتي كه محل مسكوني را برخلاف منظور و جهت مقصود در اجاره نامه استفاده كند براي مثال مستاجر خانه را براي سكونت خود و خانواده‌اش اجاره كند اما عملا آن را تبديل به كارگاه فرش كند.

درصورتي كه مستاجر تعهد كرده باشد اجاره بها را در مهلت مقرر پرداخت كند ولي تخلف كند.

در صورتي موجر ملك را براي سكونت خود يا خانواده‌اش نياز داشته باشد.

تخليه ملك

تخليه ملك

بروز خسارت در ملك

در صورتي كه موجر مدعي بروز هر گونه خسارت در ملك خود باشد نمي‌تواند راسا از مبلغ قرض‌الحسنه برداشت كرده يا پول را نزد خود نگه داشته و خواستار تحويل ملك از سوي مالك شود، بلكه بايد اين موضوع را به مرجع قضايي ارائه دهد. اگر ميزان خسارت تا مبلغ ۲۰ ميليون تومان باشد، رسيدگي به آن در صلاحيت شوراي حل اختلاف و اگر بيش از اين مبلغ باشد در صلاحيت دادگاه است.

به توصيه وكيل پايه يك دادخواست اخذ خسارت از مستاجر بهتر است قبل از درخواست تخليه ملك صورت بگيرد تا موجبي براي امتناع مستاجر براي تحويل ملك در موعد نباشد. چرا كه از اين طريق مستاجر به اين بهانه كه مبلغ وديعه را از موجر تحويل نگرفته است، مي‌تواند از تخليه ملك خودداري كند.

شرايط دريافت حكم تخليه

بر اين اساس بايد دو نسخه قرارداد اجاره وجود داشته باشد تا از هر گونه تغيير مفاد جلوگيري شود به علاوه دو شاهد معتبر حضور داشته و ذيل قرارداد را امضا نموده باشند.

با وجود اين شرايط موجر‌ يا نماينده او مي‌تواند، تقاضاي تخليه ملك مسكوني را بنمايد. به علاوه بايد در نظر داشته موجب خود مي‌تواند ملك را از مالك اجاره كرده و به شخص ديگري اجاره دهد. در نتيجه دريافت حكم تخليه توسط هر كسي كه طرف قرارداد اجاره در جايگاه موجر بوده است، امكان‌پذير است.

مراجع رسيدگي به درخواست حكم تخليه

در صورتي كه بخواهيد دارخواست حكم تخليه ملك مسكوني را بنماييد، لازم است اين درخواست را با مرجع قضايي مرتبط بنماييد.

شوراي حل اختلاف

در صورتي كه شرايطي كه در رابطه با قرارداد اجاره يا همان اجاره نامه ذكر شده باشد، رعايت نموده‌ايد، بايد درخواست تخليه ملك مسكوني خود را از شوراي حل اختلاف بنماييد. در غير اين صورت بايد درخواست خود را در دادگاه محل وقوع ملك مطرح كنيد

دايره اجراي ثبت

اگر اجاره نامه در دفتر اسناد رسمي تنظيم شده باشد، موجر مي‌تواند درخواست خود را به دفتر اسناد رسمي ارائه داده و دفتر مذكور اقدام به درخواست صدور اجراييه از دايره اجرايي ثبت اسناد بنمايد.

براي آشنايي بيشتر با اين مطلب و انجام ساير امور حقوقي مي‌توانيد با موسسه حقوقي آسايش‌گستران تماس بگيريد:

۰۲۱-۸۸۴۰۳۹۸۷

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 3

درباره ما
موضوعات
لینک دوستان
آمار سایت
  • کل مطالب : 164
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 14
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 11
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 75
  • بازدید ماه : 331
  • بازدید سال : 707
  • بازدید کلی : 35887
  • <
    پیوندهای روزانه
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :



    کدهای اختصاصی